Data dodania

Informacje ogólne

Działania na rzecz doskonalenia programu studiów oraz zapewniania wysokiego poziomu jakości kształcenia na Wydziale Automatyki, Robotyki i Elektrotechniki są zawarte w Wydziałowym Systemie Zarządzania Jakością Kształcenia wdrożonym w ramach Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia funkcjonującego na podstawie Uchwały nr 45/2020-2024 Senatu Akademickiego Politechniki Poznańskiej z dnia 31 maja 2021 r. w sprawie Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia oraz Zarządzenia nr 21 Rektora Politechniki Poznańskiej z dnia 2 czerwca 2021 r. w sprawie zasięgania opinii studentów, doktorantów i absolwentów na temat procesu kształcenia oraz hospitacji zajęć dydaktycznych. Podstawowymi zadaniami WSZJK są:

  • stałe doskonalenie programów studiów i jakości procesu dydaktycznego,
  • bieżące dostosowanie programów studiów do realiów rynku pracy i oczekiwań interesariuszy zewnętrznych,
  • zapewnienie odpowiedniej jakości kadry dydaktycznej i prowadzenie transparentnej polityki kadrowej (zgodnej z Zasadami polityki kadrowej obowiązującymi na Politechnice Poznańskiej, patrz: Zarządzenie Rektora nr 66 z dnia 20 listopada 2020 r.),
  • zapewnienie odpowiedniej infrastruktury technicznej niezbędnej do prawidłowego prowadzenia procesu dydaktycznego poprzez systematyczne oceny i ankiety,
  • prowadzenie czytelnej polityki informacyjnej i promocyjnej,
  • umiędzynarodowienie procesu dydaktycznego,
  • budowanie kultury jakości kształcenia.

Wydziałowy System Zarządzania Jakością Kształcenia funkcjonuje w oparciu o następujące procedury wydziałowe:

  • P01) Monitorowanie karier zawodowych absolwentów Wydziału Automatyki, Robotyki i Elektrotechniki Politechniki Poznańskiej,
  • P02) Ocena jakości kształcenia na podstawie danych z systemu eAnkieta,
  • P03) Ocena jakości kształcenia na Wydziale w oparciu o coroczne anonimowe ankiety studenckie,
  • P04) Ocena jakości pracy dziekanatu Wydziału Automatyki, Robotyki i Elektrotechniki Politechniki Poznańskiej,
  • P05) Przeprowadzanie egzaminu ustnego na Wydziale Automatyki, Robotyki i Elektrotechniki Politechniki Poznańskiej,
  • P06) Przebieg egzaminów dyplomowych,
  • P07) Ocena programów kształcenia i istotnych zmian w programach kształcenia przez Samorząd Studentów,
  • P08) Opiniowanie i zgłaszanie przez przedstawicieli Rady Interesariuszy Zewnętrznych zmian w programach kształcenia,
  • P09) Przeprowadzanie zajęć terenowych dla studentów Wydziału Automatyki, Robotyki i Elektrotechniki Politechniki Poznańskiej,
  • P10) Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych na studiach I, II i III stopnia,
  • P11) Zgłaszanie potrzeby wprowadzenia zmian,
  • P12) Przeciwdziałanie zachowaniom rasistowskim, mobbingowi i stalkingowi,
  • P13) Ocena jakości prac dyplomowych i ich adekwatności do programu studiów oraz założonych efektów uczenia się.

W każdej kadencji są powoływani przez Dziekana i zatwierdzani przez Radę Wydziału członkowie Wydziałowej Komisji ds. Jakości Kształcenia (WKJK), którą kieruje pełnomocnik Dziekana ds. jakości kształcenia (Prodziekan ds. ewaluacji naukowej i jakości kształcenia). Komisja spotyka się średnio dwa razy do roku w celu oceny i identyfikacji potrzebnych działań, w postaci np. proponowania projektów uchwał Rady Wydziału, wstępnej analizy ankiet wydziałowych, czy omówienia treści przekazywanych na posiedzeniach Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia, a także w celu wyznaczenia osób, których zajęcia w nadchodzącym semestrze będą podlegać hospitacji.

W celu wzmocnienia efektów działania WSZJK Dziekan powołał Radę Interesariuszy Zewnętrznych, w której skład wchodzą przedstawiciele kilkunastu firm, oświaty i władz lokalnych regionu Wielkopolski. Jej celem jest współpraca pomiędzy Wydziałem a przedsiębiorstwami i instytucjami oraz jej efektywny rozwój. Najważniejszymi zadaniami rady są dostosowanie programów studiów do potrzeb otoczenia społeczno-gospodarczego oraz ukierunkowanie działalności naukowej na potrzeby gospodarki regionu.

Działanie Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia polega na cyklicznym (corocznym) procesie monitorowania, analizowania i doskonalenia procesu kształcenia obejmującym:

  • ocenę realizacji programu studiów (monitorowany przez hospitacje zajęć dydaktycznych, ocenę zajęć dydaktycznych dokonywaną przez studentów w systemie eAnkieta, ankietę końcową na I i II stopniu studiów dotyczącą opinii studentów o programie zakończonego poziomu kształcenia, okresową ocenę nauczycieli akademickich, czy anonimowe ankiety wydziałowe),
  • ocenę i analizę programu studiów (ocena stopnia realizacji zakładanych efektów uczenia się – także w ramach praktyk zawodowych, opinie i sugestie nauczycieli akademickich oraz samorządu studenckiego dotyczące procesu kształcenia, opinie i sugestie interesariuszy zewnętrznych dotyczące efektów uczenia się oraz treści programowych, śledzenie losów absolwentów, ocena i analiza dostępnej na Wydziale infrastruktury technicznej w ramach ankiet wydziałowych, ocena pracy dziekanatu),
  • propozycje zmian (wnioski dotyczące korekty zakładanych efektów uczenia się i pozostałych elementów programu studiów – szczególnie przedmiotów i treści programowych, wnioski dotyczące jakości kształcenia, wnioski dotyczące jakości kadry dydaktycznej, wnioski dotyczące rozbudowy i uzupełnienia istniejącej infrastruktury technicznej wyciągane na podstawie raportów z analizy wielostopniowych ankiet studenckich, na poziomie instytutów, a także publikowane w zanonimizowany sposób na stronie Wydziału),
  • hospitacje nauczycieli akademickich (przede wszystkim doktorantów i młodszych pracowników naukowo-dydaktycznych oraz tych nauczycieli i tych zajęć, które zostały źle ocenione w ankietach wypełnionych przez studentów. Hospitacje są prowadzone przez doświadczonych nauczycieli akademickich, w tym dyrektorów instytutów i kierowników zakładów),
  • ocenę jakości prac dyplomowych oraz ich spójności z programem studiów oraz założonymi w tym programie efektami uczenia się.

Wyniki końcowe z corocznego procesu ankietyzacji, wraz z opracowywanymi wynikami ankiety, są przedstawiane Dziekanowi przez pełnomocnika ds. jakości kształcenia oraz omawiane w trakcie jednej z Rad Wydziałów. Stanowią one podstawę do podjęcia przez Dziekana oraz WKJK działań wyróżniających pracowników najwyżej ocenionych, jak i do analizy przyczyn ocen najniżej ocenionych pracowników dydaktycznych na Wydziale, inicjowania zmian w programach studiów lub/i treściach programowych. Indywidualne wyniki ankiet są dostępne dla Dyrektorów Instytutów przez system uczelniany, a dodatkowo każdy pracownik ma dostęp do wyników ankiety studenckiej w zakresie prowadzonych przez siebie zajęć. Zanonimizowane raporty dotyczące podjętych działań wskutek ocen zawartych w ankietach, ankiety losów absolwentów, czy pozostałe informacje, są regularnie publikowane w zakładce poświęconej jakości kształcenia.

Studenci i uczestnicy Szkoły Doktorskiej, podobnie jak i pracownicy, mogą zgłaszać w ramach WSZJK nie tylko potrzebę wprowadzenia zmian, ale również zgłaszać sytuacje konfliktowe, związane z zachowaniem rasistowskim, mobbingiem, stalkingiem, z zachowaniem poufności przekazywanych informacji.

Zgodność programów studiów w ramach wszystkich kierunków realizowanych na Wydziale z obowiązującymi przepisami, szczególnie rozporządzeniem w sprawie charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6–8 Polskiej Ramy Kwalifikacji oraz rozporządzeniem w sprawie studiów jest okresowo kontrolowana przez Głównego specjalistę ds. organizacji procesu dydaktycznego, a wnioski z takich kontroli – przekazywane są Dziekanowi. Weryfikacja treści przedmiotów odbywa się na podstawie opisów przedmiotów zawartych w kartach ECTS tych przedmiotów w ramach kolegiów instytutowych oraz zebrań zakładów.

Dodatkowo w ramach działań w zakresie jakości kształcenia prowadzone jest międzyprzedmiotowe koordynowanie treści programowych, inicjowane zazwyczaj przez instytuty odpowiedzialne za kierunki. Każdy odpowiedzialny za przedmiot corocznie przegląda jego program i modyfikuje treści programowe, w sposób pozwalający na dostosowanie się do potrzeb rynku pracy, aktualnych tematów badań naukowych oraz najnowszych trendów w dyscyplinie.

Dużą uwagę zwraca się także na dostępność informacji na temat oferty kształcenia na Wydziale – strona internetowa Wydziału, kanał Facebook, informacje dostępne z poziomu strony Uczelni. W ramach Wydziału są analizowane i w konsekwencji stale rozwijane oraz doskonalone formy informowania o ofercie dydaktycznej. Informacje te oraz o jakości kształcenia i poziomie wykształcenia absolwentów kierowane są do wszystkich zainteresowanych, w szczególności do uczniów szkół średnich.

Corocznie podczas wybranego posiedzenia Rady Wydziału Pełnomocnik Dziekana ds. Jakości Kształcenia przedstawia listę 20 najlepiej ocenianych nauczycieli akademickich w poprzednim roku akademickim, a 10 najlepszych (w tym osoby ex aequo) otrzymuje od Dziekana listy gratulacyjne za uzyskanie wysokiej pozycji w rankingu najlepiej ocenionych nauczycieli w mijającym roku akademickim.

Listy gratulacyjne otrzymali:

- za rok akademicki 2023/24:

  • mgr inż. Mohammed Safarini
  • dr Mateusz John
  • dr Zbigniew Walczak
  • dr Leszek Wittenbeck
  • dr Andrzej Drozdowicz
  • mgr inż. Robert Salamon
  • dr inż. Adam Bondyra
  • dr Agnieszka Ziemkowska-Siwek
  • mgr inż. Jacek Michalski
  • dr inż. Konrad Górny
  • mgr inż. Adam Gramala
  • prof. dr hab. inż. Ryszard Płuciennik
  • mgr inż. Iman Esfandiyar
  • dr inż. Marcin Kiełczewski
  • dr Ewa Bakinowska
  • mgr inż. Marta Kańczurzewska-Staszak
  • mgr inż. Dominik Pieczyński
  • mgr inż. Kacper Podbucki
  • mgr inż. Marcin Stasiak
  • dr Anna Iwaszkiewicz-Rudoszańska

- za rok akademicki 2022/23:

  • dr inż. Michał Nowicki
  • mgr Mateusz John
  • mgr inż. Robert Salamon
  • dr inż. Marcin Kiełczewski
  • dr Andrzej Drozdowicz
  • mgr inż. Jacek Michalski
  • dr inż. Adam Bondyra
  • dr Zbigniew Walczak
  • dr hab. Jarosław Ruczkowski, prof. PP
  • dr hab. inż. Katarzyna Filipiak, prof. PP
  • mgr inż. Konrad Górny
  • mgr inż. Marcin Stasiak
  • dr inż. Grzegorz Trzmiel
  • mgr inż. Marek Retinger

 

PL